czwartek, 17 kwietnia 2014

Żurek - wyborny!

Ten żurek "chodził" już za mną z dobre dwa tygodnie... Cały garniec zniknął w jeden dzień, taką miałam na niego ochotę! W domu rodzinnym zawsze przygotowuje go mój tato i robi go naprawdę bardzo dobrze! Ta receptura na żurek jest jednak moja i całkiem nieskromnie, ale muszę stwierdzić, że wychodzi mi równie smaczny... Jest naprawdę pyszny - praktycznie z każdą zjadaną łyżką tej mojej ulubionej zupy pojawiały się słowa zachwytu - teraz tylko nie wiem czy był tak dobry czy ot tak brakowało mi po prostu tego smaku ;-) Polecam bo jest idealny nie tylko na zbliżające się Święta!


Składniki na bulion warzywny:


5 dużych marchewek
4 dużych pietruszek
Pół selera
2 kawałki por
1 duża cebula
1 pęczek natki pietruszki
1-2 ząbki czosnku
Opcjonalnie: 1 bulionetka warzywna
Przyprawy: kilka ziaren ziele angielskiego, parę liści laurowych, kilka ziaren pieprzu czarnego, szczypta soli

Składniki na żurek:


1 butelka gotowego zakwasu z mąki żytniej
500g kiełbasy białej (ja użyłam cienkich białych kiełbasek)
150g kawałek schabu wędzonego
1 cebula
1 łyżka masła
1 łyżeczka startego chrzanu
3 średnie ziemniaki
4 jajka na twardo (ja użyłam 10 jajeczek przepiórczych)
Przyprawy: pół łyżeczki majeranku, szczypta lubczyku, cukru trzcinowego, sól, pieprz biały, pół łyżeczki miodu.


Sposób przygotowania:


Rozpocząć od przygotowania bulionu warzywnego: wszystkie warzywa umyć, obrać i pokroić na nieco mniejsze kawałki. Do wrzącej wody (około 1,5-1,8l) wrzucić warzywa, dodać w całości natkę pietruszki, ząbki czosnku oraz przyprawy i gotować około 30-40 minut do uzyskania smacznego bulionu. Dla uzyskania intensywniejszego smaku można dodać bulionetkę. Następnie z gotowego już bulionu wyciągnąć wszystkie warzywa. Później do bulionu włożyć 400g kiełbasy białej, kawałki schabu wędzonego, pokrojone w kostkę ziemniaki oraz przyprawy i gotować tak około 15 minut. W tym czasie, cebulę poszatkować na drobno oraz pozostałą część kiełbasek pokroić w talarki i przesmażyć na patelni z odrobinką masła – dodać do bulionu. Następnie, do bulionu dodać dobrze wymieszany zakwas, doprawić chrzanem, miodem – dobrze wymieszać i na bardzo małym ogniu podgotować jeszcze kilkanaście minut. Żurek podawać z jajkami ugotowanymi na twardo.


Podobne posty:

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz