niedziela, 22 grudnia 2013

Ciasto pleśniak - skubaniec na dużą blachę

Ciasto może i nie ma zbyt wdzięcznej nazwy ale smakiem powala... Przepis jest bardzo prosty i mimo, że ciasto jest warstwowe - robi się je wręcz ekspresowo. Skubaniec jest bardzo smaczny - wiem, bo słyszałam wiele takich opinii - i sama zresztą tak uważam! Słodycz bezy została idealnie zrównoważona lekko kwaskowatymi powidłami, a całość utworzyła dość lekką i pyszną kompozycję. Polecam bardzo, nawet na ten gorący okres przedświąteczny, bo do kawy musi być coś dobrego, czyż nie? :) Mały  update: Ciasto idealnie smakuje także z dżemem z porzeczek!
Inspirację czerpałam stąd.

Skubaniec

Składniki:


400g mąki pszennej
0.5 kostki masła (100g)
6 jajek
3 łyżeczki proszku do pieczenia
3 łyżki ciemnego kakao
200g cukru
1,5 słoika powideł (ok. 600g)
Szczypta soli

Skubaniec

Sposób przygotowania:


Do miski przesiać mąkę, proszek do pieczenia, cukier, dodać stopione ostudzone masło, 5 żółtek i jedno całe jajko. Wszystkie składniki dobrze ze sobą połączyć. Następnie wyrobione ciasto podzielić na trzy kulki - tak aby kulki ciasta na spód i warstwę środkową(kakaową) były mniej więcej podobnych wielkości, natomiast kulka ciasta na wierzch miała tak ok. 6 cm średnicy. Do jednej części dodać gorzkiego kakao i dobrze wyrobić do czasu, aż ciasto będzie jednolicie ciemne. Poszczególne części ciasta owiną w folię spożywczą i na około 20 minut włożyć do zamrażarki - wtedy lepiej ciasto będzie się ścierać na tarce. Blachę(40x35) wyłożyć papierem do pieczenia i zetrzeć pierwszą warstwę, jasnego ciasta. Następnie, powidła rozsmarować na całej powierzchni. Powidła przykryć ciemną warstwą ciasta, które wcześniej należy zetrzeć na tarce o dużych oczkach. Następnie białka ze szczyptą soli i cukrem(płaska łyżeczka na jedno białko) ubić na sztywno, które później równomiernie rozprowadzić na kakaowej warstwie. Na koniec zetrzeć na tarce ostatnią część ciasta i rozsypać na wierzch. Ciasto piec w piekarniku rozgrzanym do 170-180st C. przez 40 minut. Po tym czasie, lekko uchylić piekarnik i pozwolić ciastu powoli ostygnąć. Ciasto można posypać cukrem pudrem.

Skubaniec

Skubaniec

Podobne posty:

16 komentarzy:

  1. uwielbiam! właśnie doszło do mnie, jak dawno go nie piekłam.

    OdpowiedzUsuń
  2. Moje ulubione ciasto ;) Ależ nabrałam ochoty... Pozdrawiam, gingerbreath.blox.pl

    OdpowiedzUsuń
  3. A ja nie miałam okazji spróbować - muszę nadrobić zaległości!

    OdpowiedzUsuń
  4. Dobry:) tylko za dużo dżemu dałam:(

    OdpowiedzUsuń
  5. ciasto kruche nie wyszło jest twarde i było go strasznie mało

    OdpowiedzUsuń
  6. Ciasto wyszło bardzo twarde i ilościowo również bardzo mało. Na dużą blachę zdecydowanie za mało. Kruszy się i rozpada. Niestety kiepski przepis na pleśniaka.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziwne... zaskoczona jestem tymi komentarzami ostatnimi, bo ciasto uznałam za rewelacyjne! Cóż pozostaje mi wykonać w najbliższym czasie skubanca jeszcze raz i skonfrontować te opinie*

      Usuń
    2. Dziś ponownie zrobiłam skubańca i jestem zmuszona stanowczo ZAKWESTIONOWAĆ złe opinie jakie otrzymał ten przepis!
      Ciasto ani się nie rozpada, ani nie jest łamiące się - nie kruszy się...

      Natomiast zgodzę się, że podział ciasto na 3 równe części nie jest najszczęśliwszy - z kulki jasnego ciasta na wierzch musiałam dodatkowo zetrzeć na spód - to była jedyna mała modyfikacja jaką zrobiłam, oczywiście zmienię to w opisie. Poza tym bez zastrzeżeń! :-))

      Usuń
  7. Podsylam skladniki na moj sprawdzony przepis na plesniak, zawsze wychodzi :
    mus jablkowy, 1 duzy sloik
    Jaja, 5 duzych
    maka pszenna tortowa, 3 szkl
    kisiel lub budyn waniliowy lub inny jasny, 1 torebka
    proszek do pieczenia, 1 torebka
    maslo lub margaryna, 1 kostka
    kakao, 2-3lyzki stolowe
    cukier puder, 1/2 szkl
    cukier zwykly, 1 szkl
    Byc moze autorka za malo dala masla, dlatego kruszy sie...pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  8. ciasto rewelacja zamiast powideł dałam starte antonówki przepychotka

    OdpowiedzUsuń
  9. Ja mam w przepisie 1,5 kostki margaryny na 5 szklanek mąki i 7 jajek i to się super "lepi". tutaj tylko pół kostki i to masła, którego jest 200gram,a nie jak margaryny 250 w kostce. Nawet bym nie próbowała tego zagnieść... Ale pomijając "ilości" to kładę na dżem z czarnej porzeczki orzechy ziemne(kupuję solone i płuczę je na sitku-są jakby soczyściejsze?!). Bez orzechów nikt by u mnie pleśniaka nie ruszył :P

    OdpowiedzUsuń
  10. A ja mam przepis z maką krupczatką, bardzo stary przepis :-)

    OdpowiedzUsuń
  11. Proszę usunąć ten przepis,.Za mało ciasta na tak duża blachę choć robiłam 24×37 i za mało ciasta było. Typowy przepis na zakalca. Strata czasu

    OdpowiedzUsuń
  12. Jakbym nie miała co w domu robić tylko marnować czas na nieudane przleisy

    OdpowiedzUsuń
  13. Mój właśnie się piecze ale na mniejszej blaszce zobaczymy 😊😊 robię pierwszy raz ♥

    OdpowiedzUsuń