czwartek, 24 października 2013

Pierogi z kapustą i grzybami

Na takie właśnie pierogi czekam cały rok, bo jem je tylko w Wigilię! Pierogi z kapustką i grzybami to danie obowiązkowe na każdym wigilijnym stole. Jednak w tym roku udało mi się je zrobić wyjątek. Zostało mi trochę kapusty po wcześniejszym daniu, więc nie mogłam się oprzeć i musiałam zrobić sobie kilkanaście takich pierogów! Uległam pokusie i zabrałam się do pracy, zagniotłam szybko ciasto, a później już praktycznie pierogi były gotowe! Pierożki można zjeść po prostu od razu po ugotowaniu, śmiało można polać je roztopionym masłem i posypać podsmażoną cebulką lub jeśli ktoś lubi - można je podsmażyć na złoty kolor. Ja polecam je podawać z czerwonym barszczem.
Z podanych poniżej składników wyszło mi około pięćdziesiąt pierogów, polecam także przepis na pierogi ruskie.


Składniki na ciasto:


0,5 kg mąki pszennej
1 jajko
1 szklanki ciepłej wody
25g masła (1 łyżka)
1 łyżka oliwy
pół łyżeczki soli

Składniki na farsz:


0,6-0,8kg kapusty kiszonej
50-60g suszonych grzybów
2 średnie cebule
2 łyżki poszatkowanej pietruszki zielonej (opcjonalnie)
Przyprawy: sól, świeżo mielony pieprz, liść laurowy, ziele angielskie,

Sposób przygotowania:


Farsz: Grzyby należy odpowiednio wcześniej namoczyć w ciepłej wodzie na około pół godziny. Po tym czasie grzyby podgotować do czasu aż zmiękną, następnie odcedzić i pokroić na mniejsze kawałeczki. Kapustę kiszoną rozdrobnić, następnie wrzucić do garnka zalać gorącą wodą, wrzucić parę liści laurowych i parę kulek ziela angielskiego i podgotować całość około 10 minut. Gdy już kapusta delikatnie zmięknie należy ją odcedzić z wody i odstawić do ostudzenia. W tym czasie cebulę poszatkować i na odrobinie oliwie lub łyżeczce masła zeszklić. Później na patelnie z cebulą wrzucić kapustę, grzyby, ja dodatkowo dałam odrobinę zielonej pietruszki – chwilę całość podsmażyć i doprawić odrobiną soli i świeżo mielonym pieprzem.
Ciasto: Do miski przesiać mąkę, wbić jajko, dodać masło, śmietany i soli – całość mieszać duża łyżką stopniowo dodając ciepłej wody. Następnie ciasto wyłożyć na podsypany mąką blat kuchenny lub stolnice i ugniatać je energicznie aż będzie pięknie wyrobione. Ciasto podzielić na mniejsze części, wziąć jeden kawałek rozwałkować na grubość około 3mm i przy po mocy wykrawacza lub szklanki wycinać koła, a pozostałe partie owinąć folią spożywczą aby nie wyschły. Na wycięty krążek położyć łyżeczką farsz i skleić dokładnie boki. Tak przygotowane pierogi odkładać na blaszce obsypanej mąką. Pierogi wrzucać do dużego garnka z wrzącą wodą (osoloną z dodatkiem oliwy - dzięki niej nie będą się później sklejać) i gotować je około 3 minut.


Podobne posty:

1 komentarz:

  1. Skorzystałam z tego przepisu w czasie Świąt i nie żałuję :) Dzięki!

    OdpowiedzUsuń